PENGGUNAAN
KAEDAH PETA MINDA BERGAMBAR DALAM MENINGKATKAN PENGUASAAN MURID BAGI TOPIK “PERUBAHAN KEADAAN JIRIM”
Hasamuddin bin Samat
Asmah
binti Samin
Abstrak
Kajian menggunakan kaedah peta minda
bergambar untuk meningkatkan penguasaan murid dalam topik “Perubahan Keadaan
Jirim”. Peta minda bergambar adalah
hasil gabungan peta minda dan gambar-gambar berkaitan proses-proses yang
terlibat dalam topik “Perubahan Keadaan Jirim”. Kajian dilakukan ke atas 10
orang responden Tahun 5 berpencapaian rendah dalam ujian pertengahan
tahun. Pengumpulan data kajian iaitu
dari markah ujian pra dan pasca, temubual, hasil kerja responden serta rekod
anekdot. Dapatan kajian menunjukkan kaedah peta minda bergambar membantu
responden menguasai topik “Perubahan Keadaan Jirim” berdasarkan peningkatan
melebihi 30% pada markah ujian akhir yang melonjakkan mereka pada tahap
cemerlang. Hasil kerja responden juga menunjukkan peningkatan penguasaan dan
kreativiti mereka dalam membina peta minda bergambar. Responden turut bersetuju
bahawa kaedah ini membantu mereka menguasai topik ini berdasarkan temubual yang
dilakukan.
1.0 REFLEKSI P&P
Setelah selesai sesi pengajaran dalam topik
“Perubahan Keadaan Jirim”, pengkaji mendapati bahawa kebanyakkan murid masih
belum dapat menguasai topik ini. Murid kelihatan teragak-agak untuk menjawab
soalan yang kemukakan kepada mereka. Penguasaan mereka dalam pembelajaran
sangat mendukacitaka. Setelah meneliti masalah ini, pengkaji mendapati bahawa
teknik pengajaran perbincangan kumpulan yang digunakan tidak bersesuaian dengan
tahap pemikiran murid dalam kelas tersebut. Ia menyebabkan murid tidak faham,
mudah lupa dan tidak berminat untuk mengikuti sesi pengajaran. Akibatnya, murid
tidak dapat menguasai topik ini sepenuhnya.
2.0 FOKUS KAJIAN
Pengkaji mendapati
bahawa murid sukar untuk memahami dan mengingati fakta serta proses-proses yang
terlibat dalam perubahan keadaan jirim seperti pembekuan, pendidihan,
peleburan, kondensasi dan penyejatan. Walaupun telah diterang berulang kali,
murid masih belum dapat memahaminya. Kebolehan murid memahami isi pengajaran
merupakan elemen yang ingin ditingkatkan supaya hasil pembelajaran dapat
dicapai sepenuhnya. Oleh itu, kajian ini memfokuskan kepada pengajaran menggunaan
peta minda bergambar dalam meningkatkan penguasaan murid dalam topik “Perubahan
Keadaan Jirim” . Menurut Kandar (2006) menyatakan bahawa peta minda merupakan
alat berfikir yang sangat berguna.
Manakala menurut Tony Buzan, (2010) yang menyatakan bahawa daya ingatan
bertambah baik apabila pelbagai warna dan imej digunakan untuk mencatat nota
peta minda.
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
3.1
Mengenalpasti tahap penguasaan murid dalam topik “Perubahan Keadaan Jirim”
menggunakan kaedah peta minda bergambar.
3.2
Mengenalpasti bagaimana penggunaan peta minda bergambar dapat membantu
meningkatkan daya ingatan murid dalam topik “Perubahan Keadaan Jirim”.
3.3
Meningkatkan minat murid terhadap pengajaran topik “Perubahan Keadaan Jirim”
dengan penggunaan peta minda bergambar .
Soalan kajian
Bagaimanakah
penggunaan peta minda bergambar dapat membantu meningkatkan penguasaan murid
dalam topik “Perubahan Keadaan Jirim”?
4.0 KUMPULAN SASARAN
Kajian
dijalankan ke atas sepuluh orang murid Tahun 5 Bestari yang mendapat markah
terendah dalam ujian pertengahan tahun bagi subjek Sains.
5.0 PELAKSANAAN KAJIAN
5.1 Rekabentuk intervensi
Peta minda bergambar yang adalah hasil gabungan peta minda yang bertajuk
“Perubahan Keadaan Jirim” dengan gambar-gambar sebagai contoh kepada proses
berkaitan dan dilukis pada kertas mahjong. Gambar tersebut dilukis sendiri oleh
pengkaji dan penyediaan peta minda bergambar dilakukan sebelum memulakan sesi
pengajaran. Pengkaji menggunakan warna-warna yang menarik pada gambar serta
anak panah yang terdapat dalam peta minda tersebut
5.2 Penggunaan peta minda bergambar
Langkah 1: Pengkaji mula menggunakan peta
minda bergambar pada set pergstrukturan idea untuk menerangkan proses-proses
dalam perubahan keadaan jirim.
Langkah 2: Pengkaji menerangkan secara
ringkas cara untuk membina peta minda kepada responden.
Langkah 3: Pada set pengstrukturan idea,
responden diminta membina peta minda dalam kumpulan.
6.0 DAPATAN
6.1 Markah Ujian Pra dan Pos
Rajah 6.1: Carta bar
peratusan peningkatan markah
Secara keseluruhan, peratusan kenaikkan markah ujian responden
adalah sebanyak 30% sehingga 40%. Peratus peningkatan markah ujian ini
menunjukkan responden telah dapat menguasai isi pengajaran dengan baik.
Pengkaji berpendapat bahawa responden telah dapat memahami dan mengingati proses-proses
dalam perubahan jirim. Hal ini membolehkan responden menjawab soalan ujian yang
diberikan.
6.2 Hasil kerja responden
Dari hasil kerja responden pula menunjukkan bahawa mereka lebih
mudah mengingati fakta-fakta yang ditulis dengan ringkas berbanding nota-nota
yang panjang. Pengkaji berpendapat bahawa penggunaan warna dan lukisan yang
menarik membantu menguatkan daya ingatan responden terhadap apa yang telah
dilihat dan dibaca.
6.3 Rekod Anekdot
Menerusi Rekod Anekdot, pengkaji mendapati bahawa penggunaan peta
minda bergambar juga menambah minat responden untuk mengikuti pembelajaran.
Kesemua responden teruja dan tertarik dengan gambar dan warna pada peta
minda yang digunakan. Pengkaji merasakan minat dan keseronokkan boleh
melahirkan motivasi berterusan untuk belajar.
6.4 Temubual
Hasil dari temubual yang dijalankan juga menunjukkan bahawa
kesemua responden bersetuju bahawa kaedah pengguanaan peta minda bergambar ini
membantu mereka memahami proses-proses dalam topik “Perubahan Keadaan Jirim”.
Mereka juga berpendapat bahawa kaedah pengajaran menggunakan peta minda
bergambar ini menyeronokkan.
7.0 CADANGAN KAJIAN
SETERUSNYA
Kajian ini
boleh dicuba pada murid-murid cemerlang bagi membantu mengembangkan daya
pemikiran mereka. Kajian ini juga boleh dipertingkatkan dengan memberi peluang
secara individu kepada murid untuk membina peta minda bergambar mereka. Selain
itu, peta minda ini boleh dicuba pada murid dibawah usia 11 tahun bagi menilai
keberkesanannya. Sebagai contoh pada murid berusia 9 tahun. Ini adalah kerana
kanak-kanak lebih berminat pada warna dan lukisan.
RUJUKAN
Peta Minda
Tony Buzan (2010)-Akhbar online dilayari pada 1 September 2012
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0322&pub=Kosmo&sec=
RencanaUtama&pg=ru_01.htm
Widad Othman dan Kandar Selamat (2006). “Types of Learning” in Module “Teaching Methods in Technical and
Vocational Education.” Kuala Lumpur: PD Offset Sdn. Bhd.
as salam, ada tak soft copy full AR, nak buat rujukan :)
ReplyDeletekalau x kisah lah..ini email sya bebbyfarrah@gmail.com.
terima kasih^^