Saturday 25 January 2014

GELEKAN "KUCING GEMUK"

Pemburuan Bermula
          Menyingkap tirai tahun baru, 2014 dengan azam dan semangat bagi ahli-ahli HARDCORE ANGLER'S demi untuk melengkapkan senarai tangkapan dan memperbaharui lesen sedia ada. Tahun 2014 tutrut dimeriahkan lagi dengan penambahan ahli baru dek terkena "racun" dari kawan-kawan. Bagi kawe, secalit lumpur biar sama kena. Baru boleh jadi geng.Betul tak?keh3.. Dalam kesibukan dengan persediaan kelengkapan keluarga serta tuntutan kerja, kawe dan beberapa orang ahli Hardcore Anglers masih sempat untuk mencuri ruang demi menghilangkan gian. Maklum sajalah, asyik kena racun dari orang. Trip pertama Kawe, Anis, Mie, Mamu, Taufik dan Mat Ket mengambil keputusan untuk menerjah lubuk sawit Tikam Batu. Ladang sawit usang yang selalu kami duga tahun lepas namun hasilnya tidaklah seberapa. Kali ini kami terkejut kerana ladang tersebut dalam proses penanaman semula sedang giat dijalankan. Pepohon sawit tua ditebang, semak samun dibersihkan dan yang paling penting parit-parit dikorek menambah kedalaman. Ya,syurga..
          Haruan dan bujuk yang lama betapa dalam rumput-rumput tebal berselerakkan mencari tempat perlindungan baru. Tapi yang pastinya, kawe bukan mahu ceritakan tentang lubuk tersebut. Kalau cerita lebih-lebih bimbang nanti menjadi racun..keh3.. Seperti biasa, kami menggunakan katak plastik dan jump frog sebagai taruhan. Haruan dan bujuk ni kalau main top-water memang layan habis. Bunyi sambaran diiringi dengan percikan air cukup mengujakan. Singgah di satu lubuk, Anis yang berjaya menaikkan seekor bujuk..Petang tersebut sedikit hambar kerana tidak banyak mangsa yang dapat didaratkan walaupun strike berlambak-lambak. Percubaan demi percubaan menggunakan katak plastik yang kami lakukan seakan menemui jalan buntu. 
         Sekali lagi Anis menjadi hero. Dalam diam dia dapat menaikkan haruan bagak berskala 1kg lebih. Bukan hasil menggunakan katak plastik tetapi menggunakan "KUCING GEMUK".

                                                                     
                                 Strike pro Fat Cat 55, model no : WD-015, color code: 010V

          "Kucing Gemuk" mempunyai ukuran badan sepanjang 5.5cm, diperbuat dari kayu balsa dan terapung, selaman maksimum adalah 0.5 meter. Manakala beratnya pula adalah 10.7g . Apa yang istimewa??..Yang tu biar gambar yang jawab.

                                                                  sifuuu...ha3

Gelekan kucing gemuk ni kawe rasakan cukup hebat. Mana tidaknya, haruan skala 1kg ke atas saja yang rancak menghentam gewang ni. Air keruh ke, air gelap ke, tak ada beza. Tetap kena hentam. Cuci mata dulu ye..






         Sifu Taufik yang turut menggunakan fat cat ini juga mendapat hasil lumayan. Fat cat telah berjaya menaikkan nama Sifu Taufik sehingga dia mendapat title "Raja Ruan".. keh3.. Ni sebahagian dari gambar hasil Taufik.


          Pada saat orang lain kumpau pun dia sibuk duk tarik ikan. Memang ikan haruan minat dia kot. Kawe pon tak pasti ayat apa dia guna...Kah3


         Trip seterusnya disertai oleh Mastersifu  Bae' dan  Yassin. Mereka pun tak tahan melihat post gambar-gambar haruan dalam group Hardcore Angler's hasil dari lubuk sawit ni. Yang paling bertuah Bae sebab dia hanyirkan fat rap barunya dengan bujuk...Kompem mata kawe berdarah masa tu sebab rasa macam kabur-kabur saja masa tengok bujuk tu..keh3.


     Terbukti berkesan gewang strike pro ni tapi kena ingat, rezeki bukan dari gewang. Rezeki dari Allah..yang penting usaha dan teknik kena betul..ye dak?

3 comments: